Akupunktuurihoidot soveltuvat parhaiten kipujen lievittämiseen. Vaikutus perustuu todennäköisesti elimistön omien kivunpoistomekanismien käynnistymiseen  Hoidon kohteena ovat yleensä tuki- ja liikuntaelimistön kivut: niska- ja hartialihasten kivut, nivelrikon säryt tai selkävaivat. Myös migreenin ja ääreishermostoperäisten kipujen hoidossa akupunktuurista voi olla hyötyä. Akupunktuurin tehosta laihdutuksen tukena on jonkin verran näyttöä. Samoin fibromylagian kivun ja jäykkyyden hoidossa akupunktuurista on jonkin verran hyötyä verrattuna siihen, että hoitoa ei anneta lainkaan.

Sen sijaan tutkimuksissa, joissa on selvitetty akupunktuurin tehoa esimerkiksi unettomuuden, ärtyneen suolen, astman, kasvohermohalvauksen, nivelreuman, masennuksen ja skitsofrenian hoidossa, aivohalvauksen kuntoutuksessa tai tupakasta vieroittamisen tukena, ei ole saatu näyttöä hoidon tehosta.

Akupunktuurihoito edellyttää, että potilas on asianmukaisesti tutkittu ja muulla tavoin hoidettavat sairaudet on poissuljettu. Hoitoa annetaan yleensä sarjoina, esimerkiksi 3–10 hoitokertaa viikon välein. Hoitosarjan aikana potilas voi tuntea lisääntynyttä raukeutta, joskus esimerkiksi unen laatu voi parantua. Joillakin potilailla kipuoire voi hoidon alussa lisääntyä.

Akupunktuuri on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa potilasta pistellään neuloilla  terävillä tarkoin määriteltyihin pisteisiin. Kiinalaisen perinteen mukaan akupunktuuripisteet määräytyvät kehon elimiä kuvaavien meridiaanien mukaan. Sairauksien hoidossa pistelyllä vaikutetaan näitä meridiaaneja pitkin tapahtuviin virtauksiin, ja päämääränä on, kuten muussakin kiinalaisessa lääketieteessä, elimistön tasapaino.

Perinteisen kiinalaisen käsityksen mukaisille meridiaaneille ei länsimaisen käsityksen mukaisessa lääketieteessä ole vastinetta. Siitä huolimatta akupunktuurilla on sijansa monien vaivojen hoidossa.

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on yksi teippauksen osa-alue, jossa haluttu vaikutus saadaan stimuloimalla iho ja ihonalaista kudosta joustavalla teipillä. Käyttöaiheita ovat esimerkiksi erilaiset kiputilat, lihasten aktivoitumattomuudet, venähdykset, nyrjähdykset ja turvotukset.

Yhteystiedot

Savonlinnan OMT Fysioterapia
Olavinkatu 44
57100 SAVONLINNA

Puh. 015 515967
www.savonlinnanomtfysioterapia.com

Nettiajanvaraus
OMT Fysioterapia sijaitsee Possentornit rakennuksessa. Pääsisäänkäyntimme on Olavinkadulla rakennuksen torin puoleisessa nurkkauksessa Alku kahvilan ja Oma Säästöpankki liikkeiden välissä. Sisäpihan kautta pääsee toimitiloihimme myös pyörätuolilla.